אבחון וטיפול במרפק טניס, שאלות ותשובות

מה זה בעצם מרפק טניס?

'מרפק טניס' הוא כינוי מקובל למצב רפואי אשר תיאורו הרשמי הוא- דלקת בגידים הצדדיים של המרפק. מצב של מפרק טניס מלווה לרוב בכאב באיזור המרפק, זאת בשל פגיעה בגידי האמה.

מה גורם להיווצרות מרפק טניס?

הסיבה הנפוצה ביותר להופעת מרפק טניס היא מאמץ מתמשך וחוזר של שורש כף היד והאמה והפעלת לחץ על איברים אלו. המאמץ המתמשך על שרירים שאינם חזקים דיים לעמוד בכך גורם לקרעים קטנים בגידים הצדדיים של המרפק. במידה והמאמץ הפיזי המדובר הוא מאמץ חוזר ומתמשך אותם קרעים קטנים אינם מקבלים זמן מנוחה המאפשר החלמה באופן טבעי ובמקרה כזה עשוי להתפתח באותם גידים מצב דלקתי.

דוגמא בולטת לפעילות אשר עשויה להביא להתפתחות דלקת בגידים הצדדיים של המרפק היא כפי שניתן לנחש- משחק טניס וליתר דיוק משחק טניס ללא אימון מתאים וחיזוק שרירי כף היד ו/או שימוש בטכניקת משחק לקויה. עם זאת יש לציין כי ישנן מגוון פעולות ופעילויות גופניות אשר עשויות גם הן להביא להתפתחות מרפק טניס ואלה מתאפיינות בהנעה חוזרת ומאומצת של האמה ושורש כף היד (לדוגמא- משחקי מחשב, נגינה בכלי נגינה מסוימים ועוד).

כיצד מאבחנים מרפק טניס?

אנשים אשר יתכן ולוקים במרפק טניס סובלים מכאב ורגישות באיזור המרפק. על מנת לקבל את האבחנה המדויקת יש לפנות לרופא אורתופד. את האבחנה מבצע הרופא על בסיס מישוש ובדיקה גופנית של האיזור הרלוונטי ולעתים גם על ידי שלילת אבחנות אחרות באמצעות בדיקות דימות שונות. בהקשר זה יש לציין כי מרפק טניס הוא מצב רפואי שכיח למדי, בפרט בקרב הגילאים 40 עד 60.

כיצד מבצעים טיפול במרפק טניס?

עבור חלק מסוים מן הסובלים ממרפק טניס הטיפול העיקרי הנדרש הוא מנוחה והפסקת הפעילות המאומצת באמה ובשורש כף היד. במקרים קלים תקופת המנוחה תאפשר לקרעים בגיד להחלים באופן טבעי והריפוי יתרחש מעצמו. עם זאת יש לציין כי תקופת ההחלמה עד להחלמה מלאה יכולה להיות ממושכת, בין חצי שנה לשנתיים. במקרים חמורים יותר עשוי להידרש הליך כירורגי.

דילוג לתוכן